Art Brings Out People’s Real Feelings

[From April Issue 2015]

CHO Hikaru / ZHAO Ye
Artist
“I think the phrase ‘it’s beautiful’ is a phrase people formulate in their minds when they’ve seen something that has made an impression on them. So, when I receive such a compliment, I’m not happy because I don’t know if my artwork has really touched that person’s heart,” artist CHO Hikaru says. “If someone who sees my painting frowns involuntarily and says, ‘Yuck,’ it makes me happy because I feel like I’ve heard their true opinion.”
Cho mainly paints. Although she is still in her junior year in the Visual Communication Design department of Musashino Art University, she’s already known for working in a variety of fields, including painting, producing videos, and designing characters. Having entered into a contract with an apparel manufacturer, she also designs clothes and tights.
Cho became famous for her body painting, by painting realistic-looking art onto people’s skin. “When I was preparing for my entrance exams for art school, I had to paint still lifes every day. Then, I got fed up and wanted to make pictures of humans, so I tried painting an eye. I did it on the back of my hand because the art supplies I was using back then were expensive and only available at an inconveniently located store, which made it troublesome to go buy them,” she says with a laugh.
She loved the eye she had painted on her hand so much that she posted a picture of it on Twitter. Then, it was retweeted more than a thousand times. Cho says: “In those days, ‘Parasyte,’ a manga series about creatures living inside human bodies, was becoming popular; people thought my eye painting resembled one of these parasites and found it funny. I suppose they were also drawn to the fact that this weird painting had been done by a young woman.”
Knowing that trends quickly come and go in the world of the Internet, Cho thought her post would soon be forgotten. But even after six months, it was still getting retweeted. But the positive feedback didn’t stop there and before long she was being asked to perform on TV programs. When she exhibited her work requests came in from people who wanted to collaborate with her.
“I became famous before I had completed my artistic training, so I was criticized by some people who said that any artist could easily paint that kind of picture,” Cho says. “When I come across remarks badmouthing me or my works on the web, I take screenshots of them to reread later. I find them both instructive and funny. I’m the kind of person who can put things in perspective,” she says with a wry smile.
“I think the reason I turned out this way is partly because I was born in Japan to Chinese parents,” says Cho. “I’m treated as a Chinese person in Japan, and have to have my fingerprints and picture recorded when I enter the country, as if I were a potential criminal. In China, I’m viewed as more of a Japanese person because of my poor Chinese.”
“But because of this upbringing, I learned to look objectively at the way countries tend to strengthen unity by looking down on other countries,” says Cho. “It’s not what it seems” is a picture of a banana painted to look like a cucumber and is Cho’s favorite of her works to date. “I wanted to ask, ‘What can you tell about who someone is on the inside, just by looking at their skin color, nationality and other external aspects?’”
CHO Hikaru
Text: SAZAKI Ryo[2015年4月号掲載記事]

アーティスト
趙 燁 さん
「『きれいですね』は、人が何かを見て受けた印象を心の中で整理してから口にする言葉だと思うんです。ですからそうほめられても、自分のアートがその人の心に本当に届いたのかわからなくて、嬉しくありません」とアーティストの趙ひかるさんは言います。「私の絵を見た人が反射的に顔をしかめて『きもっ(気持ち悪い)』と言うのを聞くと、今この人の本音が聞けたと感じて嬉しいですね」。
趙さんは、ペイントを中心に活動しています。武蔵野美術大学視覚伝達デザイン学科の3年生ですが、すでに絵画や映像作品、キャラクターデザインなど、さまざまな活動で知られています。アパレルメーカーと契約して、服やタイツのデザインもしています。
趙さんを有名にしたのは、人の皮膚にリアルに描くボディーペイントです。「美大志望の受験生だったとき、毎日静物を描かなければなりませんでした。それで、もういやだ人間を描きたい、と思って目を描いたのです。自分の手の甲に描いたのは、当時使っていた画材が高価な上、不便な場所で売っていて買いに行くのが面倒だったからです」と笑います。
手に描いた目が気に入った趙さんは、その写真をツイッターに載せました。すると1000以上リツイートされました。「当時、人体に生き物が寄生するというまんが『寄生獣』が評判になっていたので、寄生獣みたいな絵だと面白がられました。若い女の子が変な絵を描いているということも話題性があったのだと思います」と趙さん。
趙さんは、ネットの世界は流行り廃りが激しいので、すぐに忘れられるだろうと思っていました。しかしリツイートは半年後も続いていました。反響はやまず、やがてテレビ局からも出演依頼が来たり展示などをしたとき、一緒に仕事をしたいと声をかけてくれる人が現れたりするようになりました。
「鍛錬をつむ前に有名になってしまったので、この程度の絵はだれにでも描けると批判されることもありました」と趙さん。「ネット上で私や私の作品をけなす発言を見ると、スクリーンショットを撮っておいて後で見返します。参考にもなるし、面白いとも思ってしまいます。物事を俯瞰(全体を上から見ること)して見る性格なので」とシニカルにほほえみます。
「私がこのような性格になったのは、中国人の両親のもと日本に生まれ育った影響があると思います」と趙さん。「日本では中国人と扱われ、入国の際に指紋と顔写真を記録されます。まるで犯罪者予備軍扱いです。中国では、中国語が下手なので日本側の人間と見なされます」と語ります。
「でもこの生まれ育ちのおかげで、他国をおとしめて自分たちの団結を強めようとする動きを、距離を置いて見ることができるようになりました」と趙さん。趙さんはお気に入りとして、バナナに色を塗ってキュウリに見せかけた作品「It’s not what it seems」を挙げます。「人間の肌の色や国籍といった外側だけを見て、その人の内面の何がわかるの?と言いたかったのです」。
趙 燁 さん
文:砂崎良

Leave a Reply