ある殺人事件を巡り食い違う目撃者たちの証言

[From December Issue 2012]

 

Rashomon (Directed by KUROSAWA Akira)

In 1950 “Yabu no Naka,” a novella by AKUTAGAWA Ryunosuke, was adapted into a black and white film. The film was directed by KUROSAWA Akira and starred MIFUNE Toshiro. In 1951 the following year it won the Golden Lion Prize at the Venice International Film Festival and went on to win an Honorary Academy Award in 1952, garnering international recognition for Kurosawa and Japanese cinema in general.

The story is set in the Heian era (8~12th century). A woodcutter and a traveling priest take shelter from the rain under the dilapidated Rashomon Gate. A low-ranking man also taking shelter from the rain joins them and they tell him about a murder case they were involved in as witnesses.

The woodcutter says he discovered the corpse of a samurai while plowing his way through undergrowth in the mountains to gather firewood and reported it to the local authorities. The priest in turn recounts how he saw the samurai and his wife just before the murder. The two men then start to relate the deliberations that took place between the authorities at the court.

First of all, Tajomaru, a thief who had been arrested as the killer, confessed that he had approached the couple with the intention of raping the wife. He tied the samurai to a tree and though he didn’t intend to, ended up killing the samurai because the wife had said she would stay with the last man left alive. He recalled that she then disappeared, however, without his realizing it.

Meanwhile the samurai’s wife was found and her account differed to Tajomaru’s. She said he raped her, but fled without killing her husband. She had asked her husband to kill her because she had been raped by a stranger before his eyes, but she then fainted and claimed that she found her husband dead when she came to.

Finally, the spirit of the samurai “testifies” by possessing the body of a shrine maiden, who acts as a medium. According to the samurai, his wife changed her mind after the rape and asked Tajomaru to kill him. Tajomaru was enraged by this request and the wife ran away, stunned. Eventually Tajomaru left the samurai, and the latter killed himself with a dagger.

After hearing the differing testimonies from numerous points of view, the low-ranking man comes to the conclusion that it’s impossible to have confidence in anybody’s testimony. While the priest maintains human beings are all fundamentally good, the low-ranking man insists that they’ll do evil things in order to survive. Then the woodcutter, who discovered the body, reluctantly admits that he actually witnessed the whole thing.

The storytelling technique employed in this film, in which the same event is seen from the point of view of several different characters, leaving the audience in a state of confusion as to what really occurred, later influenced American films. A remake starring Paul NEWMAN titled “The Outrage,” was set in Mexico in 1964.

[2012年12月号掲載記事]

 

羅生門(監督:黒澤明)

芥川龍之介の短編小説「藪の中」を原作に、黒澤明監督と三船敏郎のコンビで1950年に制作されたモノクロ映画。翌1951年のベネチア国際映画祭で金獅子賞、続く1952年のアカデミー賞で名誉賞を獲得し、黒澤作品あるいは日本映画が世界で認められるきっかけにもなった。

時代は平安時代(8~12世紀)。羅生門と呼ばれる荒れ果てた門の下で、木こりと旅の僧侶が雨宿りをしている。二人は、自分たちが目撃者としてかかわったある殺人事件について、雨宿りに加わった下人(庶民)に話をする。

木こりの話では、まきを取るためにやぶをかきわけ山に入ったところ、武士の死体を発見し、当局に届け出たという。一方、僧侶は、殺人事件の直前に、殺された武士とその妻の姿を目撃したと話す。そして、二人は裁判で交わされた関係者たちの話を始める。

まず、武士を殺した犯人として捕まった泥棒の多襄丸は、武士の妻を襲う目的で夫婦に近づき、武士を木に縛り付けたと告白する。武士を殺すつもりはなかったが、武士の妻から、自分は夫か多襄丸かどちらか生き残った方のものになると言われ、武士を殺したと証言する。だが、武士の妻はいつの間にか姿を消したと、多襄丸は振り返る。

ところが、逃げていた武士の妻が見つかり、多襄丸とは違う話をしたという。妻によると、多襄丸に襲われたが、多襄丸は夫を殺さずに逃げ去ったと話す。ただ、夫の前で見知らぬ男に襲われたため、夫に自分を殺してほしいと頼んだが、そのうちに気を失ってしまい、意識が戻ったときには夫が死んでいたと主張する。

最後に、巫女(霊媒師)に乗り移った武士の霊が「証言」する。多襄丸に襲われて気持ちが変わった妻は、多襄丸と一緒になるため、夫である自分を殺すよう多襄丸に頼んだが、その頼みを聞いた多襄丸は妻に対して怒り出し、驚いた妻は逃げ出したと語る。やがて、多襄丸も自分を置いて去り、自分は短刀で自殺したという。

こうして立場の違う数人の証言を一通り聞いた下人は、誰の証言もいまひとつ信用できないという。僧侶が、人間は誰でも根は良い人と主張するのに対して、下人は、人間は生きていくために悪事を働くと言い切る。そこで、第一発見者である木こりが、実は自分は事件現場で一部始終を目撃したと重い口を開く。

この映画で使われる手法は、1つの出来事を立場の違う数人の登場人物の視点で描き、真相が何なのか、観客を混乱させるというもので、後にアメリカ映画などにも影響を与えたという。また、1964年には、メキシコを舞台に、ポール・ニューマン主演で「暴行」というタイトルでリメイク版が制作された。

Leave a Reply